Projekt: "Mötesplats för föräldrar till barn och ungdomar med funktionshinder"

fredag 10 juni 2022

Gunilla Andersson

Mötesplats för föräldrar till barn och ungdomar med funktionshinder.

Årjäng Rotaryklubb har i samverkan med FUB och Vuxenskolan haft ett projekt där det erbjudits en träffpunkt till föräldrar till barn och ungdomar med funktionshinder. Målet har varit att föräldrarna ska kunna vara varandras bollplank samt få påfyllnad för egen del. Projektet har fyllt en funktion som saknats i lokalsamhället och varit mycket uppskattat. Deltagarna får vara med och önska vad träffarna ska innehålla. Det viktigaste är dock träffpunkten och stödet till varandra.

Årjäng Rotaryklubb har sökt nya projektpengar för att kunna fortsätta driva mötesplatsen för föräldrar till barn med funktionshinder. I stället för Vuxenskolan har vi nu Årjängs kommun som samverkanspart med hjälp av att stå för lokal mm. Westra Wermlands Sparbank är med som en samverkanspart med ett ekonomiskt stöd.

Tidigare projekt har pågått från 4 mars 2020 till och med 16 december 2021. Deltagarna har mötts en kväll i månaden för fika, samtal, erfarenhetsutbyte och information. Fyra träffar hanns med under 2020 med sju deltagare innan pandemin satte stopp för fysiska möten. När vi startade 2021 hade det goda ryktet spridit sig och det var då 16 deltagare anmälda. Vuxenskolans lokaler hade blivit för små och det fick ordnas nya lokaler på privat väg. Därmed avslutades också samverkan med Vuxenskolan.

Projektansvariga är från Rotary Gunilla Andersson och Ylva Storm och från FUB Anna-Karin Snahr.

Det deltagarna själva sagtr om sitt deltagande är sammanfattningsvis att gruppen har betytt mycket och varit lärorik. Att man får känna samhörighet med andra i liknande situationer som förstår vad man menar på riktigt. Att få ventilera problem med andra som vet och har varit med på liknande resor och stödja varandra. En förälder sa till och med att en helt ny värld hade öppnat sig när hen fick möjlighet att träffa andra i samma situation.

Jag är helt tagen av hur en dels livsvillkor ser ut och vilka hjältar dessa föräldrar är som får kämpa för sina barn och ungdomar, inte så sällan i en uppförsbacke. Det har varit en gåva att få vara en del i detta och vi ser fram emot att kunna starta upp fysiska möten när pandemin klingar av lite mer.